12-10-2023

Afspraakbevestigingen via e-mail en meer digitalisering in het Maasstad Ziekenhuis

Geen afspraakbevestiging meer in uw brievenbus, maar in uw mailbox; de meeste poliklinieken van het Maasstad Ziekenhuis versturen patiënten de afspraakbevestigingen nu digitaal. Deze stap is onderdeel van de verdere digitalisering van de zorg.

Bij de balie Patiëntenvoorlichting in de centrale hal van het Maasstad Ziekenhuis kunnen patiënten extra uitleg krijgen over digitale middelen.

Patiënten die voor de eerste keer een afspraak in het Maasstad Ziekenhuis hebben, krijgen direct te horen dat de afspraakbevestiging per mail* wordt gestuurd. Bent u al patiënt in het Maasstad Ziekenhuis en heeft u regelmatig een herhaalafspraak? Dan krijgt u nu een e-mail, in plaats van de brief die u gewend was.

*Helaas belanden mails soms ook in de map spam/ongewenste mail. Check deze dus ook regelmatig.

Het Maasstad Ziekenhuis begrijpt dat u hieraan moeten wennen. Ook omdat de mail verwijst naar uw patiëntenportaal Mijn Maasstad Ziekenhuis voor belangrijke informatie voor de afspraak. Zoals de exacte locatie van de afspraak en of u bijvoorbeeld voorafgaand aan de afspraak nog iets moet doen, zoals bloed laten prikken. Medewerkers van Patiëntenvoorlichting kunnen u helpen om in te loggen (zie later in dit bericht).

In Mijn Maasstad Ziekenhuis vindt u nog veel meer informatie. Waaronder een overzicht van al uw afspraken in het Maasstad Ziekenhuis, uw persoonlijke gegevens (zoals uw e-mailadres, huisarts en woonadres, die u kunt aanpassen als dat nodig is) en vragenlijsten en folders (als uw zorgverlener deze voor u heeft klaargezet). Maar u kunt bijvoorbeeld ook teruglezen wat u met uw zorgverlener heeft besproken.

Tijd, kosten en stapels papier besparen

Doordat onze medewerkers geen brieven meer hoeven te printen en in enveloppen hoeven te stoppen besparen zij tijd. Tijd die de medewerker kan besteden aan een patiënt die in het ziekenhuis aan de balie staat. Daarnaast heeft u uw afspraakbevestiging direct in uw mailbox, in plaats van dat deze een paar dagen later komt. En doordat wij uw afspraakbevestiging en folders niet meer hoeven te printen, besparen we veel verzenkosten en papier.

Zorg toegankelijk houden

De zorg digitaliseert dus. Patiënten kunnen hun gegevens altijd online inzien, ontvangen digitaal informatie van het ziekenhuis en kunnen vragen stellen via een app. Mensen zijn vaak bang dat de menselijke kant van de zorg verdwijnt door digitalisering, maar dat is juist niet zo.

“Het aantal patiënten dat ziekenhuiszorg nodig heeft, neemt alleen maar toe de komende jaren. Door digitale zorg te bieden waar mogelijk, blijft de zorg toegankelijk voor patiënten die echt naar het ziekenhuis moeten komen. Tegelijkertijd zorgt de digitalisering ervoor dat patiënten overal en altijd toegang hebben tot hun gegevens, zich beter kunnen voorbereiden op hun afspraak en makkelijk digitaal contact kunnen hebben met hun zorgverlener,” vertelt Sander Dekker, bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis.

Betere gesprekken met zorgverlener

Dat kan mevrouw Van Gink (68 jaar) bevestigen. Zij is patiënt en lid van de patiëntenraad in het Maasstad Ziekenhuis: “Voor mij was het in het begin ook even zoeken. Ik moest een app downloaden en in mijn patiëntenportaal kijken. Maar nu zou ik niet meer zonder willen. Doordat ik meer op de hoogte ben van mijn ziekte en gezondheid kan ik op het moment dat ik mijn zorgverlener spreek betere en inhoudelijkere gesprekken voeren. Daardoor kunnen wij samen beslissen welke zorg op dat moment het beste bij mij past.”

We helpen u op weg

Vindt u het fijn om hulp te krijgen bij bijvoorbeeld het inloggen met DigiD op uw patiëntenportaal? Of bij het downloaden van BeterDichtbij, de app waarmee u makkelijk digitaal contact kunt hebben met uw zorgverlener? Kom dan langs bij Patiëntenvoorlichting in de centrale hal van het Maasstad Ziekenhuis. Daar nemen medewerkers de tijd om extra uitleg te geven, zodat u vertrouwd raakt met de digitale middelen en ook u de mogelijkheden ervaart die deze middelen u bieden. Patiëntenvoorlichting is ook telefonisch bereikbaar via (010) 291 15 81.

Is het voor u echt niet mogelijk om digitale middelen te gebruiken? Geef dit dan aan bij uw zorgverlener. Dan krijgt u de informatie op papier.

Meer informatie

Via onderstaande links vindt u meer informatie om goed overweg te kunnen met de digitale middelen van het Maasstad Ziekenhuis: