14-10-2020

Monitoren op afstand via nieuw type ICD met bluetooth

Op de afdeling Cardiologie van het Maasstad Ziekenhuis hebben cardiologen als eerste in Nederland de nieuwste CRT-D van de firma Abbott bij een patiënt geïmplanteerd. Dit is een implanteerbare cardioverter defibrillator (ICD) met een derde draad. Deze draad heeft als doel het hart meer synchroon en daardoor krachtiger te laten samenknijpen, waardoor het een behandeling voor hartfalen kan zijn.

Dit noemen we CRT, wat voor ‘cardiale resynchronisatie therapie’ staat. Op zich is dit niet nieuw, maar deze nieuwe versie heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van de eerdere versie. Een daarvan is de bluetooth-verbinding. Hiermee kan verbinding worden gemaakt met de smartphone van de patiënt, die zo enkele basale gegevens kan inzien. De status van de batterij bijvoorbeeld.

Monitoren op afstand
Daarnaast kunnen via een app gegevens van de ICD worden doorgezonden naar het ziekenhuis, zodat we op die manier de patiënt op afstand beter kunnen monitoren. Dit gebeurde al met een home-monitor naast het bed van de patiënt, maar door de bluetooth-verbinding en de app kunnen gegevens nu eenvoudiger worden doorgestuurd. Ook als de patiënt niet thuis is. Een mooie verbetering, zegt cardioloog-elektrofysioloog Freek Hörters. “Zeker in deze tijd van COVID-19 kan dit voordelen met zich mee brengen, omdat uitlezen op afstand meer toepasbaar wordt gemaakt.”

Nieuwe manier van 'pacen'
De afdeling cardiologie streeft er volgens Freek Hörters naar de nieuwste behandelmogelijkheden beschikbaar te hebben. “De volgende stap op het gebied van pacemakers en ICD’s is een nieuwe manier van 'pacen', het activeren van het hart. Hierbij wordt een natuurlijker activatie van het hart bereikt, dan bij de gebruikelijke manier. Dit wordt wereldwijd en ook al op meerdere plekken in Nederland op steeds grotere schaal toegepast met veelbelovende resultaten. We streven ernaar om deze behandelmogelijkheid op niet al te lange termijn ook in Rotterdam-Zuid aan te kunnen bieden.”