Opening Informatiepunt voor vragen over het digitale ziekenhuis
Het Maasstad Ziekenhuis gebruikt steeds meer digitale toepassingen en apps om de zorg te verbeteren en makkelijker te maken voor patiënten. Omdat het niet voor iedere patiënt vanzelfsprekend is om deze toepassingen te gebruiken, opent het ziekenhuis op 27 januari tijdens de E-healthweek 2020 in de centrale hal een ‘Informatiepunt’ voor mensen met vragen over het digitale ziekenhuis.
Patiënten kunnen al enige tijd via de website naar Mijn Maasstad Ziekenhuis om online hun medische gegevens, afspraken en herhaalrecepten te bekijken of vragen te stellen via een e-consult. Ook videobellen met de dokter behoort tot de mogelijkheden. Dat kan handig zijn als de reis naar het ziekenhuis te zwaar is. Het is ook prettig om thuis via Mijn Maasstad Ziekenhuis nog eens rustig na te lezen wat de dokter tijdens het consult in het ziekenhuis heeft besproken. De online zorg biedt patiënten dus veel voordelen. Toch maakt nog niet iedereen er gebruik van.
Makkelijk even binnenlopen
“Ik merk dagelijks dat een deel van onze patiënten moeite heeft om toegang te krijgen tot de digitale mogelijkheden. Dit is jammer, want ik zie de toegevoegde waarde hiervan bij patiënten die hier wel gebruik van maken”, vertelt Iris Verberk, internist-nefroloog en Chief Medical Information Officer (CMIO) in het Maasstad Ziekenhuis. “Om onze patiënten hierbij te kunnen helpen, openen we nu het Informatiepunt.”
Langzaam wennen
In het Informatiepunt krijgen patiënten uitleg over Mijn Maasstad Ziekenhuis, kunnen ze op tablets rondkijken in een nagebouwd patiëntenportaal én leren ze hoe een e-consult verstuurd moet worden. Ook is er informatie over chatten en videobellen met de dokter, iets dat al op een paar afdelingen in het Maasstad Ziekenhuis mogelijk is. Voor de echte starters is er hulp bij het installeren van of inloggen bij de DigiD app. “Zo kan iedereen langzaam wennen aan het digitale ziekenhuis en gebruik maken van alle ontwikkelingen die daarin voorhanden zijn”, aldus Iris Verberk.
Het Informatiepunt zal in de toekomst uitgebreid worden met meer toepassingen die ingezet worden in de zorg, zoals interactieve voorlichting over voeding ter preventie van ziektes.