11-02-2021

Zeven ziekenhuizen passen hun manier van werken bij prostaatkanker aan

Jarenlang onderzoek naar het verlenen van zorg aan prostaatkankerpatiënten in de zeven verschillende Santeon ziekenhuizen, zoals het Maasstad Ziekenhuis, leidt tot dezelfde werkwijze en nog betere prostaatkankerzorg in deze ziekenhuizen. Door kennis te delen en uitkomsten te vergelijken, hebben de ziekenhuizen samen de manier van werken gevonden die het beste resultaat oplevert voor de patiënt.

Samen verbeteren
Prostaatkanker komt veel voor. In 2019 kregen ongeveer 13.500 mannen in Nederland prostaatkanker. 20% van deze mannen kreeg dit te horen in één van de Santeon ziekenhuizen. Sinds 2016 werken de Santeon ziekenhuizen actief samen aan het verbeteren van de zorg rondom prostaatkanker. Dat doen de ziekenhuizen door hun verschillende werkwijzen met elkaar te vergelijken en de manier van werken die het beste resultaat oplevert voor de patiënt uiteindelijk in alle ziekenhuizen te gebruiken. Door informatie en kennis te delen, werken zij dus samen aan het verbeteren van de zorg voor hun patiënten.

Andere werkwijze
In de afgelopen jaren zijn er op meerdere gebieden verbeteringen doorgevoerd. Bijvoorbeeld in de manier waarop weefsel uit de prostaat verzameld wordt voor onderzoek, de zogenaamde prostaatbiopten. “In alle ziekenhuizen wordt nu voor dat er prostaatbiopten worden afgenomen een MRI van de prostaat gemaakt”, legt Melanie Gan, uroloog in het Maasstad Ziekenhuis uit. “Dit maakt het mogelijk gerichter in afwijkingen te prikken en zorgt dat mannen met een niet afwijkende MRI geen biopten hoeven krijgen.

De Santeon ziekenhuizen maken nu ook allemaal gebruik van vragenlijsten voor patiënten om te kunnen meten en bespreken hoe het met de patiënt gaat na de behandeling. “Dit geeft de arts voorafgaand aan het gesprek met de patiënt, beter inzicht in klachten, zodat hierover kan worden door gevraagd”, vertelt Melanie Gan. “Daarbij kunnen ook de resultaten tussen de verschillende ziekenhuizen beter worden vergeleken.”

Wetenschappelijk onderzoek
Door de samenwerking tussen de verschillende Santeon ziekenhuizen is het mogelijk om gezamenlijk wetenschappelijke onderzoek te doen. Zo start er een onderzoek naar de behandeling, kosten en de resultaten van patiënten met een hormoongevoelige uitgezaaide prostaatkanker en hebben de ziekenhuizen subsidie ontvangen voor een onderzoek naar de kosten en resultaten van de speciale scan voor het aantonen of uitsluiten van lymfeklieruitzaaïngen bij prostaatkanker.

Resultaten delen
De Santeon ziekenhuizen werken niet alleen op het gebied van prostaatkanker samen, maar zoeken bij 15 verschillende ziekten naar verbeteringen in de zorg. Resultaten worden gedeeld, zodat meer ziekenhuizen voordeel hebben van deze kennis. Eerder deelde Santeon al de resultaten van de verbetertrajecten rondom borstkanker, heupartrose en cerebrovascular accident (CVA), ook wel beroerte genoemd.

Lees hier het volledige rapport 'Samen Beter Prostaatkanker'.