09-03-2022

App biedt zorg op maat én afstand voor patiënten met chronische inflammatoire darmklachten

Niet naar het Maasstad Ziekenhuis hoeven voor controle, maar wel goed in de gaten worden gehouden door onze zorgverleners; dit kan al voor COPD-patiënten en patiënten met een hoge bloeddruk. Sinds 1 februari is dit ook mogelijk voor patiënten met chronische inflammatoire darmklachten (IBD). Via de DEARhealth-app houden zorgverleners van het Maasstad Ziekenhuis de gezondheid van hun patiënten in de gaten en krijgen patiënten informatie over hun ziekte.

Onvoorspelbare en vervelende klachten

IBD is een auto-immuunziekte waarbij patiënten een chronische ontsteking in hun darmen hebben. De twee meest voorkomende vormen van IBD zijn colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn. Frederieke de Bruijne, Physician Assistant Maag-, Darm- en Leverziekten, legt uit dat IBD een grote impact heeft op het leven van patiënten: “Rustige periodes wisselen zich af met periodes van klachten. Symptomen van deze ziekte zijn buikpijn, bloederige- en slijmerige diarree en vermoeidheid. Maar ook klachten buiten de darm komen voor, zoals gewrichts-, huid- en oogklachten.”

De behandeling die onze IBD-patiënten krijgen, heeft tot doel om deze patiënten zo min mogelijk klachten te laten ervaren. Ook moet de behandeling ergere klachten voorkomen. IBD-patiënten komen voor hun behandeling regelmatig naar het ziekenhuis voor controle. Deze controles vinden ook weleens telefonisch plaats.

Direct ingrijpen om klachten te verminderen

De app DEARhealth laat IBD-patiënten zien wat hun gezondheidsuitkomsten zijn. Dit geeft hen meer eigen regie over hun ziekte.

Tegelijkertijd kunnen onze zorgverleners de gezondheid van hun patiënten op afstand goed in de gaten houden. Doordat patiënten regelmatig vragenlijsten invullen, zien zorgverleners direct wanneer de gezondheid en/of kwaliteit van leven van een patiënt achteruitgaat. Het is fijn dat dit kan, want IBD-patiënten ervaren niet altijd klachten op het moment dat zij hun zorgverlener spreken. Hierdoor kan een zorgverlener moeilijk ingrijpen op momenten dat dit eigenlijk wel nodig is. In DEARhealth kunnen patiënten het direct laten merken als zij klachten ervaren, waardoor de zorgverlener en patiënt direct samen kunnen overleggen wat zij kunnen doen om de klachten te verminderen.

Wat kunnen patiënten en zorgverleners in DEARhealth?

Patiënten krijgen een melding in de app als hun zorgverlener een vragenlijst voor hen heeft klaargezet. Zij vullen de vragenlijst vervolgens in. Geven de antwoorden van de patiënt geen afwijkingen of klachten aan? Dan neemt de zorgverlener geen contact op met de patiënt. Blijkt uit de antwoorden dat de patiënt klachten ervaart of vraagt hij om contact met zijn zorgverlener? Dan ziet zijn zorgverlener dit en grijpt deze in. Een patiënt kan ook zelf besluiten om een vragenlijst in te vullen als hij klachten heeft.

Verder krijgen patiënten in de app informatie van zowel het Maasstad Ziekenhuis als de Crohn & Colitis patiëntenvereniging. Frederieke de Bruijne legt uit: “Hiermee informeert de applicatie patiënten niet alleen, maar leren patiënten ook hoe zij verergering van de klachten herkennen en waar mogelijk zelf actie kunnen ondernemen. Patiënten krijgen zo beter zicht op hun ziekte en leren hier beter mee omgaan.”

Voor alle IBD-patiënten

Al onze patiënten met colitis ulcerosa of de ziekte van Crohn kunnen gebruikmaken van DEARhealth. Het is belangrijk dat zij gemotiveerd zijn om met de app te werken en meer controle willen hebben over hun ziekte. Verder moet de patiënt digitaal vaardig zijn.

De Juiste Zorg op de Juiste Plek

Het Maasstad Ziekenhuis wil dat patiënten de juiste zorg op de juiste plek kunnen krijgen. Het op afstand in de gaten houden van IBD-patiënten is hier onderdeel van. Sommige zorg kan namelijk ook thuis plaatsvinden. Dat is prettiger voor de patiënt en maakt ruimte vrij in het ziekenhuis voor patiënten die wel alleen daar geholpen kunnen worden.