30-11-2022

Verplaatst consult gynaecologie in verloskundigenpraktijken

In Rotterdam-Zuid en omgeving werken gynaecologen en verloskundigen nauw samen binnen het Verloskundig Samenwerkingsverband (VSV). Vanuit deze samenwerking is deze herfst een pilot gestart waarbij een gynaecoloog de zwangere opzoekt in een verloskundigenpraktijk.

Verplaatst consult

Gebruikelijk is dat een zwangere, waarbij de gynaecoloog betrokken wordt, naar het ziekenhuis gaat voor een consult. Binnen de pilot hoeven zwangeren die onder controle zijn bij de verloskundige niet voor een consult naar het ziekenhuis, maar komt de gynaecoloog voor een verplaatst ziekenhuisconsult naar hen. De pilot richt zich op de consulten die niet per se in het ziekenhuis plaats hoeven te vinden en waarbij geen spoed aanwezig is. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan:

gesprekken over de manier van bevallen na een eerdere keizersnede; antibiotica bij de bevalling bij aanwezigheid van de bacterie uitschrijven (GBS); preventieve medicatie bij een verhoogde kans op groeivertraging of zwangerschapsvergiftiging.

Start pilot vijf verloskundigenpraktijken

Gynaecologen vanuit het Ikazia Ziekenhuis en het Maasstad Ziekenhuis starten nog dit jaar met de eerste consulten. De pilot gaat van start in vijf verloskundigenpraktijken: Charlois, House of Birth, IJsselmonde, Pendrecht en Zuidwijk. Als de pilot  bevalt en zinvol is, worden de consulten  uitgebreid naar de andere verloskundigenpraktijken van het VSV.

Het VSV is erg enthousiast en hoopt hiermee de tevredenheid van de zwangeren te vergroten, de samenwerking met de ziekenhuizen en de verloskundigen te verbeteren, de zorg te optimaliseren en bij te dragen aan het principe ‘De juiste zorg op de juiste plek’.