09-09-2024

Een kwartetspel met ziektebeelden leert artsen in opleiding meer over symptomen bij kinderen

Aysima Șenyürek bracht als ANIOS op de afdeling Kindergeneeskunde in het Maasstad Ziekenhuis een kwartetspel uit met ziektebeelden en de bijpassende symptomen. Het kwartetspel moet een leuke en laagdrempelige manier zijn om artsen in opleiding meer te leren over de ziektebeelden die veel voorkomen bij kinderen.

“In het kwartetspel zit bijvoorbeeld het ziektebeeld ‘longontsteking’. Veel artsen in opleiding weten welke symptomen daarbij horen: benauwdheid, hoesten en koorts. Maar kinderen kunnen ook last hebben van buikpijn. Dat weet niet iedereen.” legt Aysima uit. “Door het kwartetspel te spelen ga je met elkaar het gesprek aan over welke symptomen wel niet passen bij een ziektebeeld.” In het kaartspel zitten namelijk 4 symptomen die passend zijn bij het ziektebeeld, maar ook 2 die niet passend zijn.”

Eerste schets naar volledig kaartspel

Tijdens haar oudste coschap kwam Aysima deze manier van leren al tegen. “Tijdens de opleiding krijg je vaak een lesmethode met presentaties. Om een andere manier van leren te introduceren, besloot ik zelf een kaartspel uit te werken met veel voorkomende ziekten bij kinderen.”

Om de inhoud van het kaartspel te bepalen, ging ze in gesprek met de kinderartsen, maar dacht ze ook terug aan wat ze heeft geleerd op de afdeling. “In het kaartspel zitten ook veel ‘oja!- momenten’ verwerkt waarop ik zelf had gewild dat iemand ze mij eerder had verteld.”

De inhoud maar ook het design van het kaartspel heeft Aysima zelf gemaakt. “Het kaartspel staat symbool voor de kernwaarden waar ik, maar ook de kinderafdeling van het Maasstad Ziekenhuis, voor staat: creativiteit, diversiteit, leergierigheid, betrokkenheid en authenticiteit,” legt ze uit.

Creatief nest

Dat Aysima het kaartspel zelf heeft gemaakt is niet gek. Ze komt uit een gezin waar creativiteit en ondernemerschap belangrijk zijn: “Vroeger kreeg ik zakgeld. Van de €5 mocht ik €4 zelf uitgeven en werd ik door mijn ouders geadviseerd om €1 te sparen voor een creatieve onderneming. Bijvoorbeeld het verkopen van armbanden.”

Zo bracht Aysima op haar 16e het boekje: ‘Het kale prinsesje’ uit. “Mijn nichtje kreeg de diagnose kanker. Ze vond het vooral heel lastig hoe ze al haar haren had verloren. Om haar te ondersteunen maakte ik een verhaal over een prinses die steeds haar kale hoofd anders versierde.”

Mijn vader zag potentie in het boekje en nam contact op met de Vereniging Kinderkanker Nederland (voorheen VOKK). Zij brachten dit boekje uit. Deze is nu nog steeds verkrijgbaar via hun website. De opbrengsten van het boekje gaan volledig naar de vereniging.

”Ook worden de boekjes nog steeds uitgedeeld aan kinderen met kanker in verschillende kinderziekenhuizen.”

Volop in gebruik

Op dit moment zijn er 10 kaartspellen in omloop. “Afgelopen week hoorde ik nog coassistenten praten over het spel,” legt Jennifer Verhoeven uit. Zij is kinderarts en opleider van de afdeling Kindergeneeskunde in het Maasstad Ziekenhuis. “Ik hoor vooral dat ze het een gezellig en competitieve manier vinden om te leren. Een waardevolle aanvulling voor ons opleidingsprogramma dus!”

“Ik vind het leuk om mij bezig te houden met het verbeteren van het onderwijs. Ik hoop dat ik in de toekomst op nog meer manieren mijn steentje hieraan kan bijdragen,” sluit Aysima af.