10-09-2024

Maasstad Ziekenhuis tekent intentieverklaring suïcidepreventie

Dinsdag 10 september, op Wereld Suïcide Preventie Dag, ondertekende onze bestuurder Wietske Vrijland de intentieverklaring van het 113 Netwerk Ziekenhuizen. Dit betekent onder meer dat onze zorgprofessionals worden getraind in het herkennen van patiënten die denken aan zelfdoding en in hoe ze het beste met deze patiënten kunnen omgaan.

“Op onze Spoedeisende Hulp (SEH), het Observatorium, maar bijvoorbeeld ook in ons Brandwondencentrum, komen regelmatig patiënten die suïcidaal zijn of nadenken over zelfdoding. Het is belangrijk dat onze zorgprofessionals dit signaleren en de zorg hier op afstemmen. Tegelijkertijd hebben onze zorgprofessionals zelf ook ondersteuning nodig, omdat de zorg voor deze patiënten extra zwaar kan zijn. Dit borgen we door toe te treden tot het 113 Netwerk Ziekenhuizen,” vertelt Wietske Vrijland, bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis.

Speerpunten
Door het aansluiten bij het 113 Netwerk Ziekenhuizen, richten wij ons op:
1. Het vergroten van de kennis en vaardigheden in het omgaan met suïcidale patiënten en het creëren van een empathische, betrokken houding bij de medewerkers.
2. Het ondersteunen van medewerkers in het omgaan met suïcidaliteit op de SEH, intensive care en verpleegafdeling, waardoor de ervaren stress en overbelasting afneemt.
3. Het zorgdragen voor een veilige omgeving.
4. Het optimaliseren van de samenwerking tussen de afdelingen in het ziekenhuis en met de GGZ en huisarts, met het oog op nazorg na afloop van de opname.
5. Het vergroten van de tevredenheid onder patiënten en hun naasten met de geboden zorg en het verlagen van het suïcide recidive risico, van heropnames en de mortaliteit onder behandelde patiënten.

Initiatief van team Spoedeisende Hulp
Dat het Maasstad Ziekenhuis aansluit bij de 113 Netwerk Ziekenhuizen is een initiatief van de medewerkers van de SEH.

Ondertekening intentieverklaring 113 Netwerk Ziekenhuizen

Wietske Vrijland, bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis en Monique Kavelaars, voorzitter van de raad van bestuur bij 113 Zelfmoordpreventie, laten de intentieverklaring zien die zij ondertekenden.
Ze worden omringd door betrokken collega's uit het Maasstad Ziekenhuis en medewerkers van 113 Zelfmoordpreventie