21-06-2024

Ministerie VWS benoemt initiatief van Hago Zorg en Maasstad Ziekenhuis tot één van de beste oplossingen voor personeelstekort in de zorg

Het project ‘Ontzorg de zorg’ dat Hago Zorg en ons ziekenhuis samen hebben ontwikkeld, is door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) benoemd tot ‘Koploper’. Dit betekent dat ‘Ontzorg de zorg’ tot de beste oplossingen voor arbeidsmarktvraagstukken in de zorg in Nederland behoort. Het Maasstad Ziekenhuis nam de bijbehorende oorkonde donderdag 20 juni in ontvangst.

Na het indienen van het project voor een benoeming tot ‘Koploper’ is het project beoordeeld door het Actie Leer Netwerk en de ministeries van VWS, Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Na goedkeuring deed het ministerie van VWS de officiële benoeming.

Efficiëntere taakverdeling levert zorgprofessionals meer tijd op
Zoals de naam al zegt, draait het project ‘Ontzorg de Zorg’ om het ontzorgen van de zorgprofessional. Hago Zorg en het Maasstad Ziekenhuis zagen dat de taakverdeling tussen zorg en schoonmaak efficiënter kon.

Zorgprofessionals besteden veel tijd aan werkzaamheden als het aanvullen van prik- en verbandkarren, het verschonen en opmaken van bedden, het vervoeren van patiënten naar een operatiekamer en het schoonmaken van medische hulpmiddelen. Binnen ‘Ontzorg de zorg’ nemen schoonmaakmedewerkers deze taken uit handen. Deze collega’s bleken juist uitdagender werk te willen doen. Op deze manier ontstond een nieuwe functie: de servicemedewerker. Een servicemedewerker combineert de werkzaamheden zoals hierboven genoemd met de basistaken schoonmaak op de afdelingen.

De nieuwe manier van werken levert zorgprofessionals meer tijd op voor:

• het verlenen van basiszorg
  • patiëntencontact
  • hun rol als leercoach invulling te geven
  • scholing
  • kwaliteitsverbetering

Pilot wegens succes verlengd
De pilot om servicemedewerkers in te zetten, startte op 2 verpleegafdelingen en is daarna uitgebreid naar 4 afdelingen. Inmiddels is 'Ontzorg de zorg' definitief geïmplementeerd op de Kinderafdeling.

Unieke manier van ontzorgen
Het Maasstad Ziekenhuis is het eerste ziekenhuis dat zorgprofessionals op deze manier ontzorgt met behulp van een ondersteunende afdeling en externe partner.

Meer informatie
Lees voor meer informatie het nieuwsbericht dat eerder werd gepubliceerd over de totstandkoming van ‘Ontzorg de zorg’.

Op de foto collega's Indra en Nathalie die de oorkonde en bloemen krijgen overhandigd van een medewerker van het ministerie van VWS.