17-10-2024

Maasstad Ziekenhuis en Zilveren Kruis sluiten waardegedreven zorgcontract 'versie 3.0'

Toegankelijkheid en kwaliteit als basis, in plaats van vergoeding per behandeling Voor de derde keer sluiten het Maasstad Ziekenhuis en zorgverzekeraar Zilveren Kruis een meerjarig (2025-2027) waardegedreven zorgcontract. Met dit contract, aangeduid als ‘versie 3.0’, geven beide partijen concreter invulling aan de term “waarde”. En daarmee nemen het ziekenhuis en de verzekeraar meer dan eerst afscheid van bekostiging per behandeling. Hiermee vervullen het Maasstad Ziekenhuis en Zilveren Kruis in Nederland een voorlopersrol als het gaat om het werken met waardegedreven zorgcontracten.

Het gaat vanaf nu eerst en vooral om het leveren van goede zorg aan de inwoners van Rotterdam Rijnmond. Dat is hard nodig want door de vergrijzing stijgt de zorgvraag snel. Mensen worden ouder en aandoeningen van patiënten zijn vaker complex. Dit geldt zeker ook voor de bewoners in de regio Rotterdam Zuid. Tegelijk neemt het aantal medewerkers in de zorg af en is het moeilijk om mensen voor de zorg te behouden.

De uitdagingen in de zorg zijn zo groot dat ziekenhuizen anders moeten gaan werken. Dat vraagt ook om een andere manier van bekostigen. Hierover zijn Zilveren Kruis en het Maasstad Ziekenhuis het eens en zij brengen dit tot uitdrukking in een serieus vernieuwende stap in waardegedreven zorg.

Vandaar dat we spreken over ‘versie 3.0’. Het nieuwe contract maakt duidelijk dat beide partijen zich richten op het leveren van goede en betaalbare zorg, waarbij de waarde voor de patiënt centraal staat.

Wat is waardegedreven zorg?

Als er niet meer betaald wordt per behandeling, waar dan wel voor? Het waardegedreven zorgcontract geeft het ziekenhuis de ruimte om zich vooral te richten op de kwaliteit van de zorg, in plaats van op het volume (het aantal behandelingen). De kwaliteit van de geleverde zorg wordt gemeten met een speciaal en gezamenlijk te ontwikkelen meetsysteem.

Een voorbeeld van waardegedreven zorg is dat IC-artsen met hun expertise naar patiënten gaan die niet op de IC liggen. Dat voorkomt veel IC-opnames. Een ander voorbeeld is dat we doelen stellen voor het verminderen van wachtlijsten. Ook is er aandacht voor duurzaamheid; zowel voor de duurzame inzet van personeel als voor vermindering van verspilling.

Het nieuwe contract maakt duidelijk wat beide partijen nastreven: goede en betaalbare zorg.

Sander Dekker, bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis, zegt hierover:

“Hoe houden we de zorg – met steeds meer ouderen en een steeds krapper wordende arbeidsmarkt – ook in de toekomst kwalitatief hoog en toegankelijk? Dát is de grootste uitdaging waar we voor staan. Met dit contract zetten we weer een belangrijke stap in die richting. We sturen al enkele jaren op kwaliteit en toegankelijkheid in plaats van op het aantal behandelingen – en we zien dat dat werkt. We leveren meer waarde aan onze patiënten tegen lagere maatschappelijke kosten.”

Roland Eising, senior manager inkoop Zilveren Kruis:

“We zijn trots dat we met deze afspraak het Maasstad ruimte kunnen geven om zich nog meer te richten op de kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg in de regio. Daarnaast maakt de focus op waarde het mogelijk zorg en organisatie beter af te stemmen op de wensen van de patiënt en de strategische doelen van het ziekenhuis.”

Effect op patiëntenzorg

Het waardegedreven zorgcontract bevordert een beter gesprek tussen patiënt en zorgprofessional. Doordat de financiële prikkel om vooral productie te leveren wegvalt, kunnen zorg en organisatie beter worden afgestemd op de wensen van de patiënt en de criteria van het ziekenhuis.

Dekker: "Dit contractmodel heeft een directe positieve impact op de patiëntenzorg. Patiënten ervaren een hogere kwaliteit van zorg doordat de focus ligt op uitkomsten die er echt toe doen voor hun gezondheid en welzijn. Bovendien zorgt de vaste vergoeding ervoor dat er meer ruimte is voor innovatie en verbetering van zorgprocessen, wat uiteindelijk ten goede komt aan de patiënt."

v.l.n.r. Roland Eising (senior manager inkoop Zilveren Kruis) , Marc Kok (CMIO Maasstad Ziekenhuis), Sander Dekker (bestuurder Maasstad Ziekenhuis), Georgette Fijneman (directievoorzitter Zilveren Kruis)en Kees-Jan Royaards (voorzitter medisch stafbestuur Maasstad Ziekenhuis)