Goedaardige knobbel in de schildklier verkleinen door RFA-behandeling

“Tijdens mijn zwangerschap ontdekte ik een verdikking in mijn hals,” vertelt Francis. Al snel bleek de verdikking een multinodulaire struma te zijn, een goedaardige knobbel in haar schildklier. In mei 2023 kreeg Francis een RFA-behandeling. Met deze behandeling kan een radioloog op een speciale manier cellen van de knobbel ‘verbranden’, zodat de knobbel kleiner wordt. Francis en haar radioloog Lievay van Dam delen hun ervaring met deze behandeling.

“Per jaar doen we ongeveer 15 RFA-behandelingen,” vertelt Lievay. Hij is interventieradioloog en beoordeelt radiologiebeelden, zoals CT- en MRI-scans. Daarnaast behandelt hij patiënten, zoals de RFA-behandelingen. “RFA staat voor Radio Frequentie Ablatie,” legt Lievay uit. “De naam vertelt eigenlijk al wat de behandeling inhoudt. Radio Frequentie betekent dat we gebruikmaken van radiogolven. Ablatie staat voor het verwijderen van cellen.”

Voor de behandeling

Francis is 1 van de patiënten die afgelopen jaar een RFA-behandeling heeft gehad in het Maasstad Ziekenhuis. “2 jaar geleden ontdekte ik tijdens het insmeren van mijn hals dat er een verdikking zat. Om zeker te weten dat de verdikking geen kwaad kon, ben ik naar de huisarts gegaan,” vertelt Francis. Uiteindelijk bleek de verdikking een multinodulaire struma te zijn, een goedaardige knobbel in de schildklier. “Normaal gesproken kan een goedaardige knobbel geen kwaad. Toch voelde dit voor mij niet goed.” Francis zocht op wat de mogelijkheden zijn en kwam uit bij het Maasstad Ziekenhuis.

“Wanneer patiënten zoals Francis last hebben van de goedaardige knobbel, kunnen we deze behandelen,” legt Lievay uit. “We kunnen de knobbel niet verwijderen, maar wel zo klein maken dat de patiënt geen last meer van heeft.”

Voordat de behandeling kan beginnen komt een patiënt altijd voor het maken van een echo naar het ziekenhuis. Wanneer de knobbel goedaardig is en een goede grootte heeft, kan de patiënt een afspraak maken voor de behandeling.

De dag van de behandeling

Op de dag van de behandeling wordt de patiënt altijd opgenomen op de afdeling Dagbehandeling. “Ik was best zenuwachtig voor de behandeling,” vertelt Francis. Als patiënt krijg je een lokale verdoving en blijft dus aanspreekbaar tijdens de behandeling. “Al snel bleek dat de behandeling mee viel. Ik voelde eigenlijk niets.”

“Het Maasstad Ziekenhuis is één van de weinige ziekenhuizen waar de patiënten aanspreekbaar blijven tijdens de behandeling,” vertelt Lievay. 1 van de mogelijke complicaties is een beschadiging aan de stemzenuw. “Door tijdens de behandeling met de patiënt te praten, hoor je direct als de zenuw ook behandeld wordt en kun je de behandeling direct stoppen.”

Tijdens de behandeling brandt de radioloog gaatjes in de knobbel. “Als ik voor de opname de behandeling uitleg, vinden patiënten dit best even spannend. Daarom leg ik tijdens de behandeling zo veel mogelijk uit wat er gebeurt. Daarnaast stel ik steeds wat vragen. Zo kan ik horen of de patiënt zich goed voelt en of de stem goed klinkt.” vertelt Lievay.

De behandeling duurt tussen de 45 minuten en 90 minuten. Hoelang de behandeling precies duurt, hangt namelijk af van de grootte van de knobbel.

Na de behandeling

Na de behandeling krijgen de patiënten een ice pack om de wond in de hals te koelen. “Aan het einde van de dag kwam mijn arts langs voor controle en mocht ik weer naar huis,” vertelt Francis.

Het eindresultaat zie je vaak pas na een paar werken. Het duurt even voor het lichaam al het verbrandde weefsel heeft ‘opgeruimd’. “Na 2 maanden was mijn knobbel nog maar 1/3 van de grootte van vóór de behandeling. ”Ik ben nog iedere dag blij dat ik voor deze behandeling heb gekozen!”

Wilt u meer weten over de RFA-behandeling? Lees dan de folder ‘RFA behandeling’. 05439

Interventie radioloog Lievay van Dam

Schildklierziekten is een van de topklinische functies van het Maasstad Ziekenhuis. Een topklinische functie betekent dat ons ziekenhuis zorg aanbiedt die u niet in elk ander ziekenhuis kunt ontvangen. Kijk voor meer informatie over de topklinische zorgfuncties van het Maasstad Ziekenhuis op www.maasstadziekenhuis.nl/stz/