Medische gegevens

Medische gegevens

Voor een goede behandeling is het nodig dat uw behandelend arts een dossier aanlegt. Dit is ook een wettelijke plicht voor elke zorgverlener.

In het Maasstad Ziekenhuis werken we met een elektronisch (digitaal) patiëntendossier. In het dossier staat informatie over:

  • uw gezondheidssituatie.
  • onderzoeken en behandelingen die u hebt gehad.
  • gegevens die uw arts met uw toestemming heeft opgevraagd. Bijvoorbeeld bij uw huisarts of een medisch specialist in een ander ziekenhuis.

Privacy

Medewerkers van het Maasstad Ziekenhuis doen hun best om uw privacy te waarborgen.

Het Maasstad Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis, daarom kan het voorkomen dat een medewerker in opleiding aanwezig is tijdens uw behandeling of uw gesprek. Vindt u dit ongewenst, dan kunt u dit bij uw arts aangeven.

Vertrouwelijkheid van informatie

Zowel artsen, verpleegkundigen als andere medewerkers van het Maasstad Ziekenhuis zijn gebonden aan het beroepsgeheim. Zij mogen gegevens over u alléén aan anderen verstrekken nadat u daarvoor schriftelijk toestemming hebt gegeven. Degenen die bij uw behandeling betrokken zijn, mogen wel onderling gegevens opvragen en uitwisselen. Dat mag alleen als dat nodig is voor de behandeling. Er bestaan strenge regels voor het gebruik van deze gegevens. Hulpverleners moeten vertrouwelijk met uw gegevens omgaan.

Aanleveren anonieme gegevens

Het ziekenhuis levert anonieme gegevens op het gebied van patiëntenzorg aan een aantal registratiesystemen ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek (bijvoorbeeld kankerregistratie) en statistieken. Registratie is een belangrijk instrument om inzicht te krijgen in ziekten zoals kanker. Desgewenst kunt u laten weten dat u hier bezwaar tegen hebt. Er worden dan geen gegevens aan derden verstrekt.

Opslaan gegevens antistoffen na bloedtransfusie

Soms vormen patiënten na een bloedtransfusie antistoffen tegen andermans bloedcellen. Omdat de mogelijkheid bestaat dat de antistoffen na verloop van tijd niet meer aantoonbaar zijn, worden de gegevens over deze antistoffen opgeslagen in een landelijk datasysteem. Bij een volgende transfusie kan het laboratorium van het ziekenhuis waar u op dat moment wordt behandeld, het landelijk datasysteem raadplegen en zo goed mogelijk passend bloed voor u uitzoeken. Als u bezwaar hebt tegen de registratie van uw gegevens kunt u dit bij uw arts aangeven. Opgeslagen gegevens kunt u raadplegen en eventueel wijzigen. De arts zal uw bezwaar in het dossier vastleggen.

Bewaartermijn van uw dossier

Uw gegevens worden tot 15 jaar na de laatste behandeling bewaard. Voordat de gegevens worden vernietigd, beslist de arts welke gegevens ook in de toekomst nog van belang zijn. U kunt altijd in overleg met de arts bepalen dat gegevens langer worden bewaard.

Wijzigingen en vernietiging van uw dossier

Wanneer u in uw dossier onjuistheden tegenkomt, dan kunt u de hulpverlener vragen deze te wijzigen of te schrappen. Ook kunt u de gegevens in uw dossier met eigen informatie aanvullen.

Het kan ook voorkomen dat u bepaalde gegevens uit uw dossier wilt laten verwijderen. De hulpverlener moet gehoor geven aan uw verzoek, tenzij de gegevens van belang zijn voor u of anderen. De arts kan uw verzoek weigeren als:

  • uw gegevens nodig zijn voor verdere behandeling.
  • de informatie in uw dossier van belang is voor andere patiënten.
  • u gedwongen was opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis.

De arts dient u erop te wijzen dat het vernietigen van bepaalde gegevens nadelig kan zijn voor uw verdere behandeling. In voorkomende gevallen kan besloten worden de behandelingsovereenkomst te beëindigen.