We streven naar de juiste zorg op de juiste plek voor iedere patiënt. In ons ziekenhuis en ook daarbuiten. Bent u een verwijzer, vertegenwoordiger van een zorginstelling of andere partner in de zorg? Hier vindt u alle relevante informatie over de samenwerking met Maasstad Ziekenhuis op één plek.
Team Externe Zorgrelaties
Het team Externe Zorgrelaties van het Maasstad Ziekenhuis is medeverantwoordelijk voor goede netwerkzorg. Wij zijn het eerste aanspreekpunt voor in- en externe zorgverleners.
Zij stroomlijnen de communicatie tussen de zorgverleners van het Maasstad Ziekenhuis en de zorgrelaties in het netwerk. Door goede samenwerking en heldere communicatie met en binnen ons netwerk, optimaliseren we de zorg voor de patiënt.
Voor vragen, bespreekpunten, suggesties en complimenten neemt u contact op met een van onze adviseurs Externe Zorgrelaties: zorgrelaties@maasstadziekenhuis.nl
(verwijs)nieuws
Het Maasstad Ziekenhuis houdt u graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, nieuws van onze vakgroepen en andere innovaties. Het Maasstad Ziekenhuis brengt elke maand een nieuwsbrief speciaal voor verwijzers uit.
Deze nieuwsbrief bevat bijvoorbeeld informatie over:
Nieuwe speciale spreekuren
Behandelingsmogelijkheden
Nieuws over Zorgdomein
Nascholingen
Andere activiteiten georganiseerd door het Maasstad Ziekenhuis
Bent u verwijzer en wilt u deze nieuwsbrief ook ontvangen? U kunt zich hier registreren voor de nieuwsbrief.
Heeft u als zorgpartner van het Maasstad Ziekenhuis bij de samenwerking een (bijna-)incident meegemaakt? Dan kunt u hier veilig een incident melden.
Hoe kunt u een transmuraal incident melden? Via de onderstaande knop kunt u als zorgpartner een melding maken.
Nadat u een melding heeft gedaan, wordt de melding door de TIM-coördinator in behandeling genomen. Het kan zijn dat de TIM-coördinator contact opneemt om nog wat aanvullende gegevens op te vragen. Zo kan de betrokken afdeling een goede analyse van het (bijna) incident maken. Vervolgens kijken we hoe vergelijkbare situaties in de toekomst voorkomen kunnen worden en worden deze als verbetermaatregelen opgepakt. U krijgt een terugkoppeling wanneer de melding is onderzocht.
Wanneer maak ik als zorgpartner een melding?
Een TIM-melding heeft altijd te maken met een situatie waarbij een patiënt betrokken is.
Meld met als doel de zorg te verbeteren en om herhaling van incidenten te voorkomen.
Meld duidelijk, objectief en zonder oordeel.
Meld over processen niet over personen.
Ga respectvol om met collega's of partners in de zorgketen.
Meldingen over transmurale incidenten zijn vertrouwelijk. Informatie over een melding wordt nooit verstrekt aan derden die niet betrokken zijn bij het incident. Alleen wanneer er sprake is van een mogelijke calamiteit kan e informatie ook met de inspectie gedeeld worden.
Wat als een patiënt een klacht heeft? Als een patiënt een klacht heeft, dan kan hij/zij het klachtenformulier invullen op onze website of contact opnemen met één van onze klachtenfunctionarissen.
In een tijd waarin zorgverlening in de keten, meedenkconsulten en intensievere samenwerking tussen ziekenhuis en huisartsen steeds belangrijker worden, is het cruciaal dat de relatie tussen huisarts en specialist optimaal is. Een goede relatie zorgt voor gerichte en efficiënte doorverwijzingen, wat niet alleen ten goede komt aan de patiënt, maar ook aan de dagelijkse praktijk.
Zes keer per jaar organiseert het Maasstad Congresbureau de “Lombardijen Fora”. Onze vakgroepen maken samen met een huisarts een gericht inhoudelijk programma. Deze hoogwaardige, geaccrediteerde nascholingen zijn in eerste instantie bestemdvoor de huisartsen en Specialisten Ouderengeneeskunde (SO's) uit de regio. Uiteraard zijn ook verpleegkundig specialisten en physician assistents uit de huisartsenpraktijk welkom.
Het komende jaar continueren we de 4- maandelijkse webinars met korte actuele onderwerpen en organiseren we twee keer het event “een kijkje in de keuken” waarbij huisarts en specialisten elkaar in de dagelijkse praktijk ontmoeten; een moment voor netwerken en verdieping.