Minder naar het ziekenhuis hoeven reizen voor controles, maar toch een zorgverlener op afstand die uw gezondheid in de gaten houdt en contact opneemt als dat nodig is? Dat kan met ‘thuismonitoring’. Via de app Thuismeten geeft u informatie over uw gezondheid aan ons door. Dit kan gewoon vanuit huis.
Thuismonitoring
Thuismonitoring
Thuismeten
In de app beantwoordt u bijvoorbeeld vragen over uw gezondheid en of u klachten heeft. Of u geeft gezondheidswaarden door. Bijvoorbeeld uw bloeddruk. De informatie die u invult, komt binnen in het Monitoringscentrum van het Maasstad Ziekenhuis. Hier houden verpleegkundigen in de gaten welke gegevens er binnenkomen van patiënten. Dan zijn er een paar opties:
- Laten uw ingevulde gegevens geen afwijkingen (negatieve veranderingen) zien? Dan is er verder geen actie nodig en wacht u totdat u weer een korte vragenlijst moet invullen.
- Zijn er afwijkingen te zien of laat u weten dat uw klachten erger worden? Dan neemt een verpleegkundige van het Monitoringscentrum binnen 2 werkdagen (maandag tot en met vrijdag) contact met u op om dit te bespreken. Het kan zijn dat de verpleegkundige contact zoekt met uw behandelaar. Bijvoorbeeld om te overleggen over uw medicijnen.
Blijkt dat u zorg in het ziekenhuis nodig heeft? Dan maken we een afspraak met u.
Maasstad Ziekenhuis biedt thuismonitoring voor verschillende patiënten.
Voor diabetespatiënten geldt dat zij de gegevens van hun insulinepomp, bloedsuikermeter of -sensor kunnen doorgeven aan hun zorgverlener. Dat werkt iets anders dan thuismonitoring.
Klik hier voor meer informatie over het doorgeven van gegevens van een insulinepomp, bloedsuikermeter of -sensor.
Hoe werkt thuismonitoring?
In de app Thuismeten vult u regelmatig een korte vragenlijst in over hoe het met u gaat. U krijgt bijvoorbeeld vragen over uw gezondheid en of u klachten heeft. Of u geeft gezondheidswaarden door. Bijvoorbeeld uw bloeddruk of lichaamstemperatuur.
De informatie die u invult, komt binnen in het Monitoringscentrum van het Maasstad Ziekenhuis. Hier houden verpleegkundigen in de gaten welke gegevens er binnenkomen van patiënten. Dan zijn er een paar opties:
- Laten uw ingevulde gegevens geen afwijkingen (negatieve veranderingen) zien? Dan is er verder geen actie nodig en wacht u totdat u weer een korte vragenlijst moet invullen.
- Zijn er afwijkingen te zien of laat u weten dat uw klachten erger worden? Dan neemt een verpleegkundige van het Monitoringscentrum binnen 2 werkdagen (maandag tot en met vrijdag) contact met u op om dit te bespreken. Het kan zijn dat de verpleegkundige contact zoekt met uw behandelaar. Bijvoorbeeld om te overleggen over uw medicijnen.
Blijkt dat u zorg in het ziekenhuis nodig heeft? Dan maken we een afspraak met u.
Klik hier voor een filmpje waarin wordt uitgelegd wat thuismonitoring is en wat de voordelen zijn. In het filmpje gaat het over een patiënt met COPD.
Is thuismonitoring voor mij?
Op dit moment bieden we voor een aantal patiëntengroepen thuismonitoring:
- Astma
- COPD
- COVID
- Hartfalen
- Hoge bloeddruk (hypertensie)
- Immunotherapie bij een allergie
- Kanker
- Nieuwe heup of knie
- TIA/herseninfarct
- Zwangerschapsdiabetes
- Zwangerschapshypertensie (hoge bloeddruk)
We breiden dit steeds verder uit.
Wat betekent thuismonitoring voor mij?
Met thuismonitoring bieden wij uw zorg thuis als het kan en in het ziekenhuis als dat nodig is. Dit heeft de volgende voordelen:
- U hoeft minder vaak voor controle naar het ziekenhuis te komen.
- U heeft zelf een goed overzicht van hoe het met u gaat. U kunt bijvoorbeeld de scores terugzien die u eerder heeft ingevuld.
- Uw zorgverlener ziet het als er iets verandert in uw gezondheid. Door op tijd in te grijpen, kunnen jullie samen een plan maken en voorkomen dat uw klachten erger worden.
- In de Thuismeten-app vindt u heel veel informatie over uw aandoening.
Hoe krijg ik contact met het Monitoringscentrum?
Het Monitoringscentrum is op maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 09.00 tot 17.00 uur. Wilt u een van de verpleegkundigen spreken? Bel dan naar (010) 291 27 17. U kunt het ook aangeven in de app als u contact wilt (via ‘Zelfzorg’ en de knop ‘Contact met zorgverlener’).
Heeft uw vraag spoed? Heeft u een vraag buiten bovenstaande tijden of op een feestdag? Bel dan met de Huisartsenpost of de Spoedeisende Hulp. Bij levensbedreigende situaties belt u 112.
Hoe kan ik hulp krijgen bij het gebruik van de Thuismeten-app?
Onze medewerkers van Patiëntenvoorlichting beantwoorden graag uw vragen over thuismonitoring en de app. Kunnen onze medewerkers u bijvoorbeeld helpen bij het installeren van de app? Of vindt u het fijn om samen met een medewerker de stappen te doorlopen om de app te gebruiken? Kom langs bij Patiëntenvoorlichting in de centrale hal van het ziekenhuis. Patiëntenvoorlichting is open van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.30 uur. U kunt ook bellen naar (010) 291 15 81.
Wilt u meer informatie over de app? Op deze website vindt u meer informatie over de Thuismeten-app. Daar kunt u bijvoorbeeld ook een rondleiding krijgen door de app.