Wanneer, waarom en hoe u gebruik ik Mijn Maasstad Ziekenhuis

Wanneer, waarom en hoe u gebruik ik Mijn Maasstad Ziekenhuis

Bekijk hier de video's en handleidingen waarin wij uitleg geven over het gebruik van het patiëntenportaal.

Wanneer en waarom is het belangrijk om in te loggen?

Klik op de afbeelding om de video te bekijken. De video opent in een nieuw tabblad. 

Uitleg over Mijn Maasstad Ziekenhuis
Uitleg over Mijn Maasstad Ziekenhuis

Hieronder vindt u nog meer informatie en uitleg over het patiëntenportaal.

Log in via uw computer, laptop, tablet of mobiele telefoon. U heeft DigiD met sms nodig of de DigiD app.

Download de handleiding over inloggen 

Korte uitleg

  1. Ga op een computer, laptop, tablet of mobiele telefoon naar www.maasstadziekenhuis.nl/mijn.
  2. Klik op de oranje knop ‘Inloggen met DigiD’.
  3. Klik op de oranje knop ‘Inloggen’.
  4. Klik op ‘Met een sms-controle’ of 'Met de DigiD app'. Dit is afhankelijk van wat u heeft ingesteld.

    Volg de volgende stappen voor als u wilt inloggen met sms-controle.
  5. Vul uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in. 
  6. U ontvangt op uw mobiele telefoon een sms-code. Voer deze in en klik op ‘Inloggen’.
  7. U bent ingelogd op Mijn Maasstad Ziekenhuis!

Tip

  • Vraag DigiD met sms aan via www.digid.nl.
  • Wilt u een simpele uitleg over DigiD? Kijk dan op www.digid.steffie.nl (in verschillende talen) of volg een DigiD cursus in de bibliotheek.
  • U kunt ook inloggen met de DigiD app. U hoeft dan alleen een code te onthouden als u wilt inloggen. Als u Mijn Maasstad Ziekenhuis regelmatig op uw mobiele telefoon bekijkt, dan is inloggen met de DigiD app heel handig.

Alle patiënten hebben toegang tot Mijn Maasstad Ziekenhuis. Ook kinderen. Inloggen kan met de DigiD van het kind.

Lees in de folder Mijn Maasstad Ziekenhuis voor kinderen hoe u een DigiD aanvraagt voor uw kind en wanneer u als ouder het dossier van uw kind mag inzien. Dit is afhankelijk van de leeftijd van uw kind. 

Controleer of wij (nog) de juiste gegevens van u hebben en pas zelf een aantal gegevens aan. Bijvoorbeeld uw e-mailadres, telefoonnummer, huisarts en apotheek.

Download de handleiding over gegevens controleren en aanpassen en/of bekijk de video over gegevens aanpassen.

Korte uitleg

Het is belangrijk dat wij de juiste gegevens van u hebben. Zo weten wij zeker dat wij u goed kunnen bereiken.

  • Logt u de eerste keer in, dan vragen wij u om uw gegevens te controleren en/of compleet te maken.
  • U kunt ook altijd zelf uw gegevens controleren en wijzigen via 'Mijn gegevens'. Bijvoorbeeld als u een ander e-mailadres, woonadres of huisarts heeft.

Contactgegevens controleren en wijzigen

  1. Ga naar ‘Mijn gegevens’.
  2. Klik onder het rijtje 'Persoonlijke gegevens' op ‘Mijn gegevens’.
  3. Controleer of alle gegevens juist zijn ingevuld. Klopt er iets niet? Of is er iets niet compleet? Klik dan op 'Verander' om dit aan te passen. Klik daarna op 'Opslaan'.
  4. Verandert u uw mobiele telefoonnummer of e-mailadres? Dan klikt u daarna op de knop 'Start controle'. Dit is nodig, zodat wij uw telefoonnummer kunnen controleren. U ontvangt een sms op uw mobiele telefoon. In de sms staat een code. Vul deze code in en klik op 'Opslaan'. Uw mobiele telefoonnummer is nu gecontroleerd. Het Maasstad Ziekenhuis gebruikt dit nummer vanaf dat moment om u te bereiken. Volg dezelfde stappen om uw e-mailadres in te vullen of te wijzigen. 
  5. Laat ook weten of u ons toestemming geeft om u te mogen e-mailen of sms'en. 

Uw gegevens van uw huisarts, tandarts, apotheek en verzekering vindt u bij 'Mijn gegevens' onder het kopje 'Mijn zorgverleners'. 

Toestemming geven

  1. Ga naar 'Mijn gegevens'.
  2. Klik bij 'Privacy' op 'Toestemmingen'. 
  3. Klik op de verschillende toestemmingen om te lezen waarvoor wij uw toestemming nodig hebben. Geef met 'Ja' aan dat u toestemming geeft. Wilt u geen toestemming geven? Klik dan op 'Nee'.

Kijk voordat u een afspraak heeft waar en met wie u de afspraak precies heeft. Ook kan er nog persoonlijke informatie voor u staan.

Een overzicht van al uw afspraken vindt u via 'Afspraken'.

  1. Klik op 'Afspraakinformatie' om alle informatie over uw afspraak te zien.
  2. Kijk of er 'Persoonlijke informatie' voor u staat. Bijvoorbeeld dat u eerst moet bloedprikken.

U kunt ook uw operaties, opnames en bezoeken aan de Spoedeisende Hulp zien via Afspraken in de menubalk bovenin beeld. 

Bekijk voor meer uitleg de video afspraak bekijken.

Lees bijvoorbeeld terug wat uw zorgverlener met u heeft besproken of bekijk uw uitslagen van onderzoeken.

U kunt de volgende gegevens bekijken in Mijn Maasstad Ziekenhuis

  • Behandelverslagen (1 dag na uw afspraak)
  • Uitslagen (direct als de uitslag bekend is, bedenk goed of u de uitslag al wilt zien)
  • Allergieën
  • Gezondheidsproblemen
  • Implantaten
  • Medicijnen
  • Medische hulpmiddelen
  • Signaleringen
  • Verrichtingen
  • Advies voor eten en drinken
  • Alcohol, tabak en drugs
  • Behandelgrenzen
  • Brieven
  • Lichamelijke en geestelijke situatie

Goed om te weten:

  • U kunt een PDF-bestand downloaden van het medisch dossier dat in uw patiëntenportaal staat. Ga naar 'Dossier' en klik op 'Mijn dossier downloaden'. 
  • In het portaal staan brieven en uitslagen vanaf 5 december 2016. Bloeduitslagen kunt u ook van voor die tijd inzien. 
  • U ziet Behandelverslagen vanaf 1 maart 2022.

Bekijk voor meer uitleg de video dossier bekijken (medicijnen, uitslagen, behandelverslagen).

Vraag een herhaalrecept aan als u tijd heeft, ook 's avonds en in het weekend. U ziet een overzicht met al uw medicijnen en klikt op het medicijn dat u nodig heeft.

Download de handleiding over herhaalrecepten aanvragen.

Korte uitleg

  1. Klik op ‘Dossier'.
  2. Klik op ‘Medicijnen’.
  3. Klik op de knop ‘Herhaalrecept aanvragen’ op de regel van het medicijn dat u nodig heeft.
  4. Is er in het eerste vak al een polikliniek ingevuld? Dan kunt u door naar stap 5. Is er nog geen polikliniek ingevuld? Klik dan op ‘Kies een ontvanger’. Zoek in de lijst de polikliniek waarvan u het recept heeft gekregen. Klik op de polikliniek en daarna op ‘Selecteren'.
  5. Schrijf in het bericht waar wij het recept naartoe moeten sturen (bijvoorbeeld naar welke apotheek). Klik daarna op de knop ‘Aanvragen’.
  6. Uw bericht is verstuurd.

Let op Als u 15 minuten niets doet, wordt u automatisch uitgelogd. Als uw bericht nog niet is verstuurd, wordt deze niet opgeslagen.

Heeft u binnenkort een (vervolg)afspraak, onderzoek of behandeling in ons ziekenhuis?

Om u hier goed op voor te bereiden, kan uw zorgverlener folders voor u klaarzetten in uw portaal. Dat ziet u dan staan bij 'Nieuwe meldingen'. U kunt uw folders ook altijd terugvinden onder het kopje ‘Folders’. 

Het is belangrijk dat u de informatie in de folder goed doorleest. Want bij bepaalde onderzoeken en behandelingen moet u zich thuis voorbereiden. Bijvoorbeeld omdat u wel of niet mag eten en drinken of omdat u bepaalde medicijnen wel of juist niet mag.

Heeft u de folder gelezen?
Dan kunt u dit aangeven door een vinkje te plaatsen bij ‘gelezen’.

Stel een medische vraag aan uw arts of polikliniek als deze geen spoed heeft. U heeft hiermee alle tijd om uw vraag te stellen. Binnen 3 werkdagen (maandag tot en met vrijdag) krijgt u antwoord. Dit antwoord kunt u rustig nalezen. Gebruik een e-consult dus niet voor spoed.

Download de handleiding vraag stellen via e-consult en/of bekijk de video e-consult versturen.

Korte uitleg

Via een e-consult kunt u bijvoorbeeld een vraag stellen over uw medicijnen, een uitslag of u kunt uw radiologiebeelden opvragen. 

  1. Klik op 'E-consult'.
  2. Klik op 'Start nieuw e-consult'.
  3. Klik op de balk 'Aan’. Zoek in de lijst naar de polikliniek waar u het bericht naartoe wilt sturen. Klik op de polikliniek en daarna op 'Kiezen'.
  4. Schrijf in het vak 'Onderwerp' waar uw bericht over gaat. Schrijf in het vak daaronder uw bericht aan uw arts. Als u klaar bent, klikt u op de knop 'Versturen'.
  5. Het bericht is verstuurd. U ontvangt binnen 3 werkdagen (maandag tot en met vrijdag) antwoord.

Let op

  • Gebruik een e-consult niet voor vragen die spoed hebben. Daarvoor moet u bellen.
  • Als u 15 minuten niets doet, wordt u automatisch uitgelogd. Als uw bericht nog niet is verstuurd, wordt deze niet opgeslagen.
  • Heeft u een vraag over uw afspraak? Of wilt u een foto sturen? Dat kunt u makkelijk doen via BeterDichtbij.

Vul thuis rustig een vragenlijst in als voorbereiding op uw afspraak. Of bekijk uw eerder ingevulde vragenlijsten.

Download handleiding voor het invullen van vragenlijsten

Korte uitleg

Als er een nieuwe vragenlijst voor u klaarstaat, staat dat bij 'Nieuwe meldingen'. U kunt uw vragenlijsten ook altijd terugvinden bij het kopje 'Vragenlijsten'. 

  1. Klik op ‘Invullen’ achter de vragenlijst die u wilt invullen.
  2. U ziet het begin van de vragenlijst. U krijgt een korte uitleg.
  3. Klik op ‘Klik hier om de vragenlijst in te vullen’.
  4. Vul de vragenlijst in door het juiste rondje aan te klikken. Als u het antwoord op een vraag niet weet, kunt u deze overslaan. Ga dan verder met de volgende vraag.
  5. Klik steeds op ‘Volgende’ om naar de volgende pagina te gaan.
  6. Klik na de laatste vraag op de knop ‘Opslaan’.
  7. De vragenlijst wordt verstuurd naar de polikliniek. U bent klaar voor uw volgende afspraak.