Veelgestelde vragen over PGO

Veelgestelde vragen over PGO

Bekijk hier de veelgestelde vragen en antwoorden over PGO. Sommige vragen worden ook beantwoord in een filmpje.

pgo.nl

Met een PGO houdt u grip op uw gezondheid. Het geeft u inzicht in uw gezondheid en overzicht van uw medische gegevens. Hoe meer u weet over uw gezondheid, hoe beter u kunt werken aan uw gezondheid.

U kunt een PGO gebruiken voor verschillende dingen:

  • U kunt met een PGO gegevens inzien van uw verschillende zorgverleners. Bijvoorbeeld van uw huisarts, ziekenhuis of therapeut.
  • Een PGO kan u helpen om een gesprek met uw zorgverlener voor te bereiden. Bijvoorbeeld omdat u hier gegevens van een andere zorgverlener in heeft staan.

PGO’s zijn nog in ontwikkeling. In de toekomst komt er steeds meer informatie in te staan. Daarmee heeft u al uw gezondheidsgegevens op 1 veilige plek.

Er zijn verschillende PGO's. Op de website van de Digitale ZorgGids leest u hoe u een PGO kiest die bij u past. U kunt op deze pagina aangeven wat u belangrijk vindt voor uw PGO. U krijgt dan een lijst met PGO’s die bij uw wensen passen. Uit deze lijst kunt u uw PGO kiezen. U kunt later altijd wisselen van PGO.

In Mijn Maasstad Ziekenhuis staat alléén informatie van het Maasstad Ziekenhuis. Heeft u te maken met meerdere zorgaanbieders? Dan heeft u waarschijnlijk meerdere patiëntenportalen. Bijvoorbeeld van een ander ziekenhuis en uw huisarts. In een PGO kunt u uw gezondheidsgegevens uit deze verschillende portalen op 1 plek verzamelen.

Een PGO is dus iets anders dan uw patiëntenportaal. Mijn Maasstad Ziekenhuis blijft belangrijk om te gebruiken.  

Een PGO moet veilig zijn voor het opslaan van uw persoonlijke informatie. Een PGO is veilig om te gebruiken als deze het MedMij-label heeft. In de Digitale ZorgGids vindt u alle PGO’s die dat label hebben.  

Het MedMij-label staat voor de afspraken die zijn gemaakt over het veilig en betrouwbaar uitwisselen van gegevens. PGO’s en zorginstellingen moeten aan strenge beveiligingsmaatregelen voldoen om dit label te krijgen. Het zijn eigenlijk de spelregels waaraan zij zich moeten houden om gegevens uit te wisselen en te zorgen dat uw privacy is beschermd. Zo is bijvoorbeeld afgesproken dat u inlogt met uw DigiD.

Let op: via MedMij heeft u dus op een veilige manier een kopie van uw medische gegevens in uw PGO. Maar u bent zelf verantwoordelijk voor uw gegevens in uw PGO. En wie hier toegang toe heeft. Zorg dus dat niemand anders uw wachtwoord heeft, tenzij u zelf wilt dat die persoon in uw PGO kan. 

Heeft u een vraag over uw medische gegevens?
Bijvoorbeeld vragen over:

  • uw labuitslagen die u in uw PGO heeft gezien. U maakt zich bijvoorbeeld zorgen dat uw bloedwaarden niet goed zijn;
  • wat uw zorgverlener heeft opgeschreven. U weet bijvoorbeeld niet wat een bepaald woord betekent.

Stel deze vragen aan de zorgverlener die deze gegevens met u deelt. Dat is bijvoorbeeld uw huisarts of de specialist in het ziekenhuis.

Heeft u vragen over hoe u een PGO moet gebruiken?
Dan kunt u terecht bij het PGO-informatiepunt van de Helpdesk Digitale Zorg. U kunt telefonisch contact hebben (bel 085 303 49 59, maandag tot en met vrijdag tussen 08.00-18.00 uur), per e-mail (pgo@helpdeskdigitalezorg.nl) en via een chat. U kunt bijvoorbeeld vragen stellen over:

  • een PGO-app installeren;
  • een PGO-account aanmaken;
  • uw gegevens ophalen;
  • of een andere digitale vraag.

Loopt u tijdens het gebruik van uw PGO tegen problemen aan?
Is bijvoorbeeld 1 van onderstaande dingen het geval:

  • U heeft geen bevestigingsmail, code of sms ontvangen.
  • U kunt uw medische gegevens niet vinden in uw PGO.
  • U krijgt een foutmelding bij het ophalen van uw medische gegevens in uw PGO.

Bel of mail dan de helpdesk van uw PGO. De contactgegevens staan op de website van uw PGO.

U kunt ook altijd even langslopen bij Patiëntenvoorlichting in de centrale hal van het Maasstad Ziekenhuis.