14-10-2024

Maasstad Ziekenhuis verstevigt zich met twee interim-bestuurders

De raad van toezicht van het Maasstad Ziekenhuis stelt na het vertrek van Wietske Vrijland tijdelijk twee interim-bestuurders aan die samen met onze zittende bestuurder Sander Dekker de raad van bestuur zullen vormen. Met de benoeming van Luc Demoulin en Jan Harm Zwaveling – twee ervaren ziekenhuisbestuurders – kan de ontstane vacature snel worden ingevuld. Vervolgens kan het proces naar een meer permanente invulling van het bestuur zorgvuldig worden bewandeld. Beide interimmers zullen per 1 december worden benoemd en onderdeel gaan vormen van het collegiaal bestuur.

Zorgvuldig proces doorlopen om invulling rvb te bepalen
Nadat bekend werd dat Wietske Vrijland per 1 januari 2025 start als bestuursvoorzitter van het OLVG in Amsterdam, doorliep de raad van toezicht samen met Sander Dekker een zorgvuldig proces om te bepalen hoe het bestuur op korte termijn (ad interim) en op langere termijn (meer structureel) wordt ingevuld. De medische besturen, het verpleegkundig stafbestuur, de ondernemingsraad, de patiëntenraad en het management zijn daarbij ook betrokken.

Grote uitdagingen binnen én buiten het Maasstad Ziekenhuis
Uit een ronde langs de diverse gremia en een analyse van de uitdagingen waar het ziekenhuis voor staat, werd duidelijk dat het gewenst is om van een tweekoppige naar een driekoppige raad van bestuur te gaan.

Zowel binnen het ziekenhuis zelf als in de samenwerking met andere zorginstellingen liggen grote uitdagingen. Intern gaat het bijvoorbeeld om de doorontwikkeling van de organisatie (zowel qua structuur als cultuur), als ook het op gang krijgen van enkele grote zorgtransformaties in het kader van Zorg bij Jou en het toekomstgericht, innovatief en financieel gezond houden van de organisatie.

Met externe partners wordt momenteel volop getrokken aan de uitdagingen in het kader van het Integraal Zorgakkoord (IZA). Ook werken we steeds intensiever samen met de ziekenhuizen op de Zuidoever (Ikazia Ziekenhuis, Spijkenisse Medisch Centrum en Van Weel Bethesda).

Portefeuilleverdeling bestuurders
Al deze ontwikkelingen rechtvaardigen een verbreding van het ziekenhuisbestuur.

In de nieuwe samenstelling van de raad van bestuur zal Sander Dekker zich toeleggen op de strategie, organisatieontwikkeling, digitalisering (Zorg bij Jou en Digizorg), de uitvoering van het IZA en de belangrijkste samenwerkingsallianties van het ziekenhuis.

Luc Demoulin gaat zich bezighouden met de financiën van het ziekenhuis en wordt verantwoordelijk voor het begeleiden van enkele grote zorgtransformaties.

Jan Harm Zwaveling krijgt de portefeuille met een meer medisch-inhoudelijk karakter. Hij wordt verantwoordelijk voor het thema ‘kwaliteit en veiligheid’ en gaat de ontwikkeling van het nieuwe zorgportfolio begeleiden. Ook wordt hij (parttime) bestuurder van het Spijkenisse Medisch Centrum – de dochteronderneming van het Maasstad Ziekenhuis en het Van Weel Bethesda.

Alle drie de bestuurders zullen tevens verantwoordelijk zijn voor het primaire proces van delen van het zorgbedrijf.