Daarnaast bestaat het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Bij ieder verzoek is een individuele afweging mogelijk. U krijgt binnen de daarvoor geldende termijn antwoord op uw verzoek. Bij uw verzoek vragen wij om uw identificatie. Indien de behandeling niet aan uw verwachting voldoet dan kunt u daarvoor een klacht indienen. U kunt uw rechten uitoefenen door een verzoek te sturen aan het onderstaande adres.
Uw privacyrechten
Uw privacyrechten
U heeft recht op inzage in uw persoonsgegevens en het recht om correctie, verwijdering of vergetelheid van uw persoonsgegevens te vragen. Tevens kunt u bezwaar aantekenen tegen het gebruik van uw persoonsgegevens en onder omstandigheden heeft u recht op het beperken van de gegevensverwerking.
Recht op inzage
U heeft recht op inzage in uw persoonsgegevens. Dat houdt in dat u het ziekenhuis mag vragen of het ziekenhuis persoonsgegevens van u heeft vastgelegd en zo ja, welke. U hoeft geen reden te geven voor een inzageverzoek. Vraagt u om inzage, dan moet het ziekenhuis u op een duidelijke en begrijpelijke manier laten weten:
- of het ziekenhuis uw persoonsgegevens gebruikt, en zo ja:
- om welke gegevens het gaat;
- wat het doel is van het gebruik;
- aan wie het ziekenhuis de gegevens eventueel heeft verstrekt;
wat de herkomst is van de gegevens, als deze bekend is.
Reikwijdte inzagerecht
Het recht op inzage betreft alleen inzage in uw eigen gegevens. U heeft dus geen recht op informatie over anderen.
Gebruikt het ziekenhuis persoonlijke werkaantekeningen als geheugensteuntje? Dan vallen deze aantekeningen niet onder het inzagerecht. Maar slaat het ziekenhuis de aantekeningen vervolgens op in een dossier of verstrekt het ziekenhuis deze aan anderen? Dan heeft u ook recht op inzage in deze aantekeningen.
Het ziekenhuis vergaart gegevens voor de geneeskundige behandeling door gebruik te maken van medisch hulpmiddelen, apparatuur. De gegevens worden niet in deze hulpmiddelen, in deze apparatuur bewaard. Deze gegevens zijn onderweg naar het medisch dossier van het Maasstad Ziekenhuis en deze gegevens worden onderweg niet met anderen gedeeld. U heeft geen inzage in de gegevens die in deze medische hulpmiddelen, apparatuur onderweg zijn.
U heeft wel inzage in de gegevens die in het dossier zijn aangekomen.
Recht op correctie en verwijdering
U heeft het recht om correctie van uw persoonsgegevens te vragen. Dat houdt in dat u een organisatie mag vragen uw persoonsgegevens te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen of af te schermen. U kunt om correctie vragen als uw persoonsgegevens:
- feitelijk onjuist zijn;
- onvolledig zijn of niet ter zake doen voor het doel waarvoor ze zijn verzameld;
- op een andere manier in strijd met een wet worden gebruikt.
Reikwijdte correctierecht
Het correctierecht is niet bedoeld voor het corrigeren van professionele indrukken, meningen en conclusies waarmee u het niet eens bent, voor zover deze ter zake doen. Wel mag u van de organisatie verwachten dat deze in ieder geval uw schriftelijke mening toevoegt aan het dossier. Dat kan vooral een oplossing bieden bij situaties waarbij het om niet objectief vast te stellen feiten gaat.
De beoordeling welke medische gegevens juist zijn, of de gegevens volledig zijn blijft steeds voorbehouden aan het ziekenhuis. Dit is onder andere zo vanwege de vereiste medisch inhoudelijke deskundigheid, de vereiste goede kwaliteit van de geleverde zorg en vanwege de plichten die het ziekenhuis heeft als goed hulpverlener.
Vergetelheid
Vanaf 25 mei 2018 geldt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). In de AVG is het zogeheten recht op vergetelheid opgenomen. Dit recht houdt in dat een organisatie in een aantal gevallen uw persoonsgegevens moet wissen als u daarom vraagt.
Het recht op vergetelheid lijkt op het huidige recht op correctie en verwijdering, maar is breder. Het recht is niet meer, zoals nu, beperkt tot het verwijderen van objectief onjuiste gegevens, onvolledige gegevens of gegevens die niet ter zake doen.
Recht van bezwaar
U heeft het recht aan een organisatie te vragen uw persoonsgegevens niet meer te gebruiken. Dit heet het recht van bezwaar. Het is ten eerste van toepassing als het ziekenhuis persoonsgegevens gebruikt voor marketingdoeleinden waar dat gebeurde zonder toestemming. Ten kunt u ook om bijzondere persoonlijke redenen van het recht van bezwaar gebruikmaken.
Waar de verwerking gebeurt met uw toestemming kunt u de verwerking beëindigen door de toestemming in te trekken. Bezwaar is hier niet nodig om de verweking te beëindigen.
Recht van bezwaar bij direct marketing
De handel in adressen en het gebruik van persoonsgegevens voor direct marketing is toegestaan, zo lang aan een aantal voorwaarden is voldaan. Als u bezwaar heeft tegen het gebruik van uw gegevens voor commerciële doeleinden, dan kunt u hiertegen bezwaar maken. Organisaties moeten dit bezwaar altijd respecteren.
Recht van bezwaar bij bijzondere persoonlijke omstandigheden
U kunt bezwaar maken vanwege bijzondere persoonlijke omstandigheden. Bijvoorbeeld als u als patiënt mee heeft gedaan aan een medisch wetenschappelijk onderzoek en er later achter komt dat een bekende als onderzoeker bij dat centrum werkt. U kunt er dan belang bij hebben dat uw gegevens worden verwijderd of niet meer tot u zijn te herleiden.
Reclame en direct marketing
Ongevraagde reclame betreft reclame via folders in de brievenbus, telemarketing en ongewenste e-mail.
Organisaties mogen ongevraagd reclame sturen, maar moeten hierbij wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Wie deze ongevraagde reclame niet wil ontvangen, kan verschillende maatregelen nemen zoals bezwaar maken.
Direct marketing is gericht op het tot stand brengen of in stand houden van een directe relatie tussen organisaties en klanten. Ongeadresseerde huis-aan-huisreclame en marktonderzoek vallen niet onder dit begrip.
Wel is er sprake van direct marketing wanneer bijvoorbeeld een organisatie aan een klant een brief stuurt met daarbij op hem toegespitste aanbiedingen voor nieuwe producten of diensten. Ook een klant bellen om bijvoorbeeld een nieuwe dienst aan te bieden, is een vorm van direct marketing.
Recht op beperking
U heeft onder omstandigheden het recht op de beperking van de verwerking van de uw persoonsgegevens.
Dit houdt kort gezegd in dat het ziekenhuis de verwerking van de gegevens tijdelijk "bevriest". U kunt dit recht inroepen in vier situaties:
- In afwachting van de beoordeling van een correctieverzoek;
- Indien gegevens eigenlijk gewist zouden moeten worden maar u geen verwijdering wenst;
- Indien het ziekenhuis de gegevens niet langer nodig heeft terwijl u de gegevens wel nodig heeft voor de voorbereiding op een rechtszaak;
- In afwachting van de beoordeling van een bezwaar.
Recht op gegevensoverdraagbaarheid
U heeft het recht om de aan het ziekenhuis verstrekte gegevens (terug) te ontvangen in een gangbaar bestandsformaat.
U bent vrij de gegevens vervolgens door te geven aan een andere partij. Mocht er een koppeling bestaan tussen de systemen van het ziekenhuis en de systemen van de derde partij waaraan u de gegevens wilt laten doorgeven, dan kan het ziekenhuis die doorgifte mogelijk direct namens u verzorgen.
Informeer daarvoor naar de mogelijkheden.
Reikwijdte recht op gegevensoverdraagbaarheid
Dit recht geldt alleen voor de persoonsgegevens die het ziekenhuis van u verwerkt op grond van toestemming of een met u gesloten overeenkomst.
Het recht geldt bovendien alleen voor de gegevens die het ziekenhuis al in digitale vorm verwerkt (dus niet voor 'papieren' verwerkingen)
Individuele afweging bij ieder verzoek
De hiervoor beschreven rechten zijn geen absolute rechten. Er kunnen omstandigheden zijn die maken dat aan een bepaald verzoek geen gehoor kan worden geven. Indien dat zo is dan wordt dat gemotiveerd kenbaar gemaakt.
Identificatie
Het ziekenhuis kan bij alle vragen/verzoeken vragen om een identiteitsbewijs. Dit doet het ziekenhuis om te voorkomen dat persoonsgegevens aan de verkeerde persoon worden verstrekt of ten onrechte wijzigingen worden aangebracht in persoonsgegevens.
Om de afhandeling van uw verzoek zo vlot mogelijk te laten verlopen wordt dan ook verzocht op voorhand een kopie van een identiteitsbewijs mee te zenden. Op de kopie moet worden aangegeven dat het een kopie betreft; voor wie en met welk doel de kopie verstrekt wordt en de datum waarop de kopie is afgegeven.
De kopie van het identiteitsbewijs wordt alleen ter vaststelling van de identiteit gebruikt en de kopie wordt na de vaststelling direct vernietigd.
Termijnen
Het ziekenhuis zal de vragen/verzoeken in het algemeen binnen een maand beantwoorden. Mocht de beantwoording van de vragen/verzoeken meer tijd kosten, dan wordt dat binnen een maand aangegeven. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat vanwege de complexiteit van de verzoeken en/of het aantal verzoeken de beantwoordingstermijn in totaal oploopt tot drie maanden.
Klachten
Mocht een klacht bestaan over de verwerking van de persoonsgegevens dan kunt u hierover direct contact met onze klachtenfunctionaris opnemen via onderstaand adres.
De klachtenfunctionaris biedt ondersteuning bij het vinden van een passend antwoord op de klacht. Het staat de klager altijd vrij een klacht in te dienen bij de Functionaris gegevensbescherming van het ziekenhuis of bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens is de toezichthoudende autoriteit op het gebied van privacywetgeving. U vindt de contactgegevens van de Autoriteit Persoonsgegevens via de website: www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.
Contactgegevens
U kunt uw schriftelijke verzoeken of vragen met betrekking tot privacy sturen aan:
Maasstad Ziekenhuis
Afdeling Juridische zaken / Verzoeken AVG
Postbus 9100
3007 AC Rotterdam
U kunt ook contact opnemen met de Functionaris gegevensbescherming via:
Maasstad Ziekenhuis
Afdeling Juridische zaken / Functionaris gegevensbescherming
Postbus 9100
3007 AC Rotterdam
E privacy@maasstadziekenhuis.nl
T (010) 291 3771 / (010) 291 30 40