You are here:
Veelgestelde vragen Apotheek
Op deze pagina treft u een overzicht aan van de veelgestelde vragen met betrekking tot de apotheek van het Maasstad Ziekenhuis.
- Kan iedereen terecht in de Maasstad Apotheek van het Maasstad Ziekenhuis?
Ja, iedereen die medicijnen op recept van een medisch specialist of huisarts wil afhalen kan bij ons terecht. Bent u net ontslagen uit het ziekenhuis of heeft in de polikliniek een recept ontvangen? U bent van harte welkom. Ook bezoekers van patiënten, omwonenden en medewerkers van het ziekenhuis kunnen bij ons terecht. - Ben ik verplicht mijn geneesmiddelen altijd bij dezelfde apotheek te halen?
Nee, in Nederland kunt u zelf kiezen bij welke apotheek u uw medicijnen haalt. Dat kan dus een andere apotheek zijn dan daar waar uw gegevens bekend zijn. U kunt dus gewoon bij ons terecht. U kunt er ook voor kiezen om voortaan altijd uw geneesmiddelen bij ons te halen. In dat geval zullen wij met uw toestemming uw gegevens opvragen en beheren. - Hoe weet de Maasstad Apotheek of mijn medicijnen elkaar wel verdragen?
Met de meeste apotheken in Rotterdam zijn wij gekoppeld. Dit houdt in dat wij elektronisch uw medicatiedossier kunnen oproepen en zo zien welke medicijnen u gebruikt. Is uw apotheek niet gekoppeld dan nemen wij met u door welke medicijnen u nog meer gebruikt. We gaan zorgvuldig na of u de nieuwe medicijnen veilig naast uw andere medicijnen kunt gebruiken. Wij geven - met uw toestemming - de meegekregen medicijnen door aan de apotheek waar u al eerder geneesmiddelen heeft gehaald. Zo blijft ook uw eigen apotheek op de hoogte van wat u gebruikt.
- Waar kan ik terecht met vragen over mijn geneesmiddelen?
U kunt met al uw vragen bij de apothekersassistente of de apotheker terecht.
Wilt u een persoonlijk gesprek dan kan dit in onze spreekkamer van de Maasstad Apotheek. U kunt altijd een afspraak maken met de apotheker of Farmaceutisch Consulent voor een geneesmiddelenconsult. Dit kan via poliapotheek@maasstadziekenhuis.nl of via (010) 291 29 29. - Moet ik in de Maasstad Apotheek ter plekke betalen voor mijn medicijnen?
In de meeste gevallen hoeft u niet te betalen. Wij hebben met de meeste verzekeraars afspraken gemaakt over betaling via declaratie. Net als bij een gewone apotheek kunt u dan uw geneesmiddelen meenemen op vertoon van uw verzekeringsgegevens. Mocht uw geneesmiddel niet of gedeeltelijk niet vergoed worden dan kunt u bij ons contant of met de pin betalen. - Kan ik ook terecht voor producten die niet op recept worden verstrekt?
Ja, u bent bij ons ook welkom voor zelfzorggeneesmiddelen (zoals pijnstillers), hulpmiddelen, vitamines en antiallergische cosmetica.
- Moet ik mijn medicijnen meenemen naar het ziekenhuis?
Tijdens uw opname krijgt u uw medicijnen vanuit onze ziekenhuisapotheek geleverd. U zult uw eigen geneesmiddelen van thuis niet in het ziekenhuis gebruiken. Om precies te weten welke geneesmiddelen u gebruikt en voor welke geneesmiddelen u allergisch bent is het van belang om uw geneesmiddelen bij opname te laten zien zodat we dit goed kunnen registreren. Neemt u daarom bij uw opname alle geneesmiddelen mee die u thuis gebruikt en vraag een actueel medicatieoverzicht op bij uw eigen apotheek. - Waarom krijg ik in het ziekenhuis soms een ander medicijn?
Geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof hebben in het ziekenhuis soms een andere naam of een ander uiterlijk. Ook worden in de ziekenhuisapotheek verschillende geneesmiddelen zelf bereid. Het gaat dan vooral om middelen die niet in de handel zijn of niet in de juiste hoedanigheid. Daarnaast gaat het om geneesmiddelen die voor de individuele patiënt gemaakt worden, zoals voedingsinfusen voor patiënten die niet kunnen eten en drankjes en capsules voor kinderen. - Bij wie kan ik terecht met vragen over de geneesmiddelen van het ziekenhuis?
Heeft u vragen over de geneesmiddelen die u in het ziekenhuis krijgt, dan kunt u terecht bij uw arts of de verpleegkundige op de afdeling. U kunt ook rechtstreeks vragen stellen aan de apothekersassistente op (010) 291 2766 of via geneesmiddelenregistratie@maasstadziekenhuis.nl.
U kunt uw vraag per e-mail stellen via poliapotheek@maasstadziekenhuis.nl of bel (010) 291 29 29 op werkdagen van 08.00 tot 17.30 uur. Natuurlijk kunt u ook gewoon even bij ons langskomen, op werkdagen van 08.00 tot 17.30 uur. Wij helpen u graag.
Heeft u opmerkingen of tips dan kunt u terecht bij de baliemedewerkers. Zij kunnen uw opmerkingen en tips doorgeven aan de teamleiders.
Ook met uw klachten kunt u zich melden bij de balie. De baliemedewerkers kunnen u, indien u dit wenst, in contact brengen met de teamleiders.
Meer informatie vindt u in de folder Klachtenregeling.