Niet tevreden? Klachtrecht

Niet tevreden? Klachtrecht

Het Maasstad Ziekenhuis wil dat u zich als patiënt in ons ziekenhuis gerespecteerd en veilig voelt. Gebeurt er iets in ons ziekenhuis waardoor u dit gevoel niet heeft, laat het ons dan weten. Ook als u niet tevreden bent over de zorg of dienstverlening horen we dit graag.

Dat geeft ons de mogelijkheid samen met u een oplossing te vinden. Het helpt ons ook om de kwaliteit van ons ziekenhuis te verbeteren. Het recht om een klacht in te dienen is vastgelegd in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).

Klacht indienen

Als u niet tevreden bent of als u zich niet gerespecteerd of veilig voelt, bespreek dit dan op de afdeling of met uw arts en probeer samen tot een oplossing te komen.

Komt u er met de betrokken zorgverlener(s) niet uit, neem dan contact op met de klachtenfunctionaris.

De klachtenfunctionarissen zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 en 12.00 uur. 

Niet alleen u - als patiënt - kunt een klacht indienen, ook familieleden of anderen kunnen dat namens u doen. U moet hier dan wel toestemming voor geven. Nabestaanden hebben eveneens de mogelijkheid een klacht in te dienen.

U heeft een klacht ingediend en dan?

De klachtenfunctionaris neemt zo spoedig mogelijk contact met u op voor aanvullende informatie en om uw wensen te bespreken. Wat wilt u met uw klacht bereiken? Wilt u een telefonische of schriftelijke reactie of misschien een (bemiddelings)gesprek? Of wilt u uw klacht alleen melden? De klachtenfunctionaris helpt u om de meest geschikte en door u gewenste weg te vinden voor de afhandeling van de klacht.

Wanneer uw klacht in behandeling wordt genomen, dan legt de klachtenfunctionaris uw klacht voor aan de direct betrokken medewerker, leidinggevende of medisch specialist, om zijn of haar kant van het verhaal te horen. Afhankelijk van wat u wenst, wordt de klacht alleen gemeld, verzocht om een (schriftelijke of mondelinge) reactie of verzocht om een (bemiddelings)gesprek. De klachtenfunctionaris stelt zich neutraal op en gaat zorgvuldig om met de privacy van de betrokkenen.

Heeft u een klacht of vraag over een rekening?

Een klacht over financiële vergoeding van de geleverde zorg (bijvoorbeeld over de DBC, tarieven, eigen risico enzovoorts) valt niet onder de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Meer informatie over kosten en vergoedingen kunt u vinden op de pagina Kosten en vergoedingen.

Heeft u alsnog een vraag of klacht over een rekening? Neem dan eerst contact op met uw zorgverzekeraar. Daarna neemt uw zorgverzekeraar contact op met het Maasstad Ziekenhuis.

Klachtenregeling

Het Maasstad Ziekenhuis heeft een klachtenregeling gebaseerd op de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Lees het Klachtenreglement Maasstad Ziekenhuis.

Interne onderzoekscommissie

Wat als uw klacht na bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet naar uw tevredenheid is opgelost? In dat geval kunt u uw klacht schriftelijk voorleggen aan de interne onderzoekscommissie. Deze commissie stelt een eigen onderzoek in en verzamelt relevante informatie. Na het onderzoek geeft de commissie een advies aan de raad van bestuur over de gegrondheid van uw klacht. De raad van bestuur geeft binnen 6 weken na ontvangst van uw schriftelijke klacht een oordeel over uw klacht. Deze termijn kan in overleg met u met vier weken worden verlengd.

Schadeclaim

Als u vindt dat u schade hebt geleden door toedoen of nalaten van het ziekenhuis, kunt u schriftelijk een schadeclaim indienen bij de raad van bestuur van het ziekenhuis. Meer informatie over het indienen van een schadeclaim kunt u krijgen van de klachtenfunctionaris of van de jurist van het ziekenhuis.

Correspondentieadres Jurist

Maasstad Ziekenhuis
Secretariaat Juridische Zaken
Postbus 9100
3007 AC Rotterdam